8 augustus 2023

Editie NL | In hoeverre moet je eten lijken op de advertentie?

Categorie: Reclame

Dit item van Editie NL is uitgezonden op vrijdag 4 augustus op RTL 4. Daarnaast schreef Editie NL onderstaand artikel over dit onderwerp. Isolde Velthuysen geeft zowel in de video als in het artikel antwoord op de vraag: in hoeverre moet een reclamefoto van eten lijken op wat je daadwerkelijk op je bord krijgt.

In hoeverre moet je eten lijken op de advertentie? ‘Overdrijven mag’

Een smeuïge en rijkelijk belegde burger op de foto, maar een droog en kaal broodje op je bord. Reclamefoto’s wijken soms flink af van de realiteit. Een man in New York vond zijn eten van Taco Bell zoveel verschillen van de advertentie dat hij de tacoketen heeft aangeklaagd. In hoeverre moet een reclamefoto van eten lijken op wat je op je bord krijgt?

De man bestelde een burrito. Het exemplaar dat hij op zijn bord aantrof was een stuk minder rijkelijk gevuld dan die op het plaatje. En ook de Mexicaanse pizza van Taco Bell verschilde volgens de man te veel van het plaatje. Hij eist 5 miljoen dollar van het bedrijf.

Een smeuïge en rijkelijk belegde burger op de foto, maar een droog en kaal broodje op je bord. Reclamefoto’s wijken soms flink af van de realiteit. Een man in New York vond zijn eten van Taco Bell zoveel verschillen van de advertentie dat hij de tacoketen heeft aangeklaagd. In hoeverre moet een reclamefoto van eten lijken op wat je op je bord krijgt?

De man bestelde een burrito. Het exemplaar dat hij op zijn bord aantrof was een stuk minder rijkelijk gevuld dan die op het plaatje. En ook de Mexicaanse pizza van Taco Bell verschilde volgens de man te veel van het plaatje. Hij eist 5 miljoen dollar van het bedrijf.

‘Het moet wel kloppen’

Als culinair fotograaf maakt Lyan van Furth foto’s voor high end- en sterrenrestaurants. Hij krijgt er nooit regels over opgelegd, maar vindt zelf wel dat het plaatje moet overeenkomen met de werkelijkheid. “Het moet een mooi, uitnodigend voorbeeldplaatje zijn, maar het moet óók kloppen”, vertelt hij aan Editie NL.

“Voor heel veel geld zou ik ook wel voor McDonalds fotograferen. Ook als ze een beetje misleidende foto’s willen, want de klant bepaalt”, zegt Van Furth. “Maar ik zou er wel bij zeggen dat ik het niet helemaal vind kloppen.”

Of de klant er vervolgens naar luistert, is aan hem of haar. “Kleinere ondernemers zijn over het algemeen wat voorzichtiger. Die luisteren meestal wel naar mijn advies als ik zeg dat het verschil met de foto te groot is, want ze zijn banger voor reviews. Als je drie coquilles op de foto zet en je serveert er maar twee, dan gaan mensen klagen. Dat vinden ze misleidend.”

Overdrijven mag

Volgens Isolde Velthuysen, advocaat procesrecht bij Blenheim Advocaten, bestaan er geen heel duidelijke afspraken over. “We hebben geen claimcultuur, zoals in de Verenigde Staten. Maar een bedrijf mag de consument niet misleiden.”

Een beetje overdrijven met foto’s is wel toegestaan. “Voor de gemiddelde consument zal het duidelijk zijn dat hij of zij niet precies het voedsel krijgt dat op die foto staat afgebeeld. Dat het voedsel mooier is dan je daadwerkelijk krijgt, maakt nog niet dat sprake is van ongebruikelijke en of ontoelaatbare overdrijving, en dus van misleiding.”

Maar een belofte doen die niet klopt, bijvoorbeeld met een keurmerk of certificaat, dat is verboden”, zegt Velthuysen. Toch is niet elke bewering direct een belofte. “Je mag best stellen dat je de beste burger van Nederland verkoopt. Dat is een mening”, legt de advocaat uit. “Maar als je een driedubbele hamburger bestelt op basis van de foto, mag dit niet opeens een broodje zijn met maar één stuk vlees erop.”

Klacht indienen

Voel je je misleid, dan kun je een klacht indienen bij Stichting Reclame Code. “Vooral met claims over meetbare eigenschappen zoals maat, gewicht of prijs, maak je kans. Dat moet in overeenstemming zijn met de werkelijkheid.”