KSA komt met nieuwe beleidsregels voor (verlenging van) vergunning online kansspelen
Categorie: Gokken en kansspelen
De Kansspelautoriteit (Ksa) past per 1 januari 2026 de Beleidsregels vergunningverlening voor online kansspelen aan. Deze aanpassing is onder meer nodig omdat de vergunningen die in september 2021 zijn verleend op 1 oktober 2026 aflopen. De vergunningen voor online kansspelen hebben namelijk een looptijd van 5 jaar. Met de aangepaste beleidsregels komen er nieuwe verplichtingen voor alle aanvragers van kansspelvergunningen, maar vooral wordt richting gegeven aan het proces voor het aanvragen van een vervolgvergunning voor aanbieders die al een vergunning hebben. De beleidsregels zijn gebaseerd op de Wet op de kansspelen die nog steeds van kracht is, waarin naast online kansspelen ook geregeld is casinospelen, lotto, instantloterijen, e.d.
Wat is er veranderd in de aanvraagprocedure voor de (verlenging van) vergunning online kansspelen?
Voor alle aanvragers van een vergunning gelden de volgende nieuwe eisen:
1. Zo moet bij een aanvraag een document worden toegevoegd waarin wordt uitgelegd hoe aanbieders van plan zijn de Ksa tijdig te informeren over belangrijke veranderingen in hun beleid en bedrijfsvoering.
- Aanvragers voor vergunning online kansspelen dienen voortaan een exitplan toevoegen (artikel 2.4), waarin ze uitleggen hoe ze het spelaanbod afbouwen als de vergunning stopt.
- Betreffende betrouwbaarheid is aangepast dat wanneer aanbieders ten tijde van hun aanvraag geen uitvoering hebben gegeven aan onherroepelijke of bij voorraad uitvoerbare vonnissen van de rechter staat hun betrouwbaarheid niet buiten twijfel. Dat is grond om een vergunning af te wijzen.
- Bij de aanvraag dient een Wwft-risico-analyse overgelegd te worden.
De beleidsregels vergunningverlening KOA 2026 zijn hier te raadplegen.
Wat moet er in het exitplan staan bij aanvraag vergunning online kansspelen
Aanbieders kunnen, in het licht van hun bedrijfsmodel en de vergunde spelsoorten, ervoor kiezen om in het exitplan diverse scenario’s beschrijven, zoals:
1. een exitscenario bij onvoorziene omstandigheden;
2. een exitscenario bij grootscheepse migratie van het spelplatform;
3. een exitscenario bij het tijdelijk volledig of gedeeltelijk staken van het aanbod en de exploitatie van de vergunning, bijvoorbeeld op eigen initiatief door marktontwikkelingen of bij omstandigheden zoals een mogelijke overnames of faillissement;
4. een exitscenario bij het tussentijds intrekken van de vergunning op verzoek van de vergunninghouder;
5. een exitscenario bij het tussentijds intrekken en/ of schorsen van de vergunning door de Kansspelautoriteit, op grond van artikel 31d, eerste of tweede lid van de Wet; en
6. een exitscenario bij het eindigen van de vergunning door het verloop van de geldigheidsduur als de vergunninghouder geen nieuwe vergunning aanvraagt of als voor hem aannemelijk is dat een nieuwe aanvraag niet wordt toegewezen.
Procedure voor vervolgvergunning bestaande vergunninghouders
Voor het aanvragen van een vervolgvergunning door partijen die nu al op de markt actief zijn, geldt een aparte aanvraagprocedure. In deze procedure worden diverse onderdelen opnieuw beoordeeld, waaronder het verslavingspreventiebeleid en het wervings- en reclamebeleid. Voor het onderdeel controledatabank (CDB) zal opnieuw een integratietest plaatsvinden. Ook moeten dez bestaande vergunninghouders voldoen aan de nieuwe voorwaarden die voor alle aanvragen gelden, zoals hierboven genoemd.
Evaluatie van vergunningperiode van afgelopen 5 jaar
Bij het openen van de online markt koos de wetgever bewust voor het afgeven van vergunningen met een looptijd van (maximaal) 5 jaar. Bij het hanteren van een vergunning voor bepaalde tijd beoogde de wetgever dat de Ksa opgedane toezichtervaringen zou gaan meewegen bij elke aanvraag voor een vervolgvergunning. Het gedrag van de vergunninghouder van de afgelopen 5 jaar wordt dus meegewogen in de beoordeling voor de vervolgvergunning. Aanbieders die in de afgelopen 5 jaar in de fout zijn gegaan, moeten bij de aanvraagprocedure uitleggen hoe zij hebben geleerd van eerdere fouten en hoe ze herhaling gaan voorkomen. Als de Ksa die uitleg onvoldoende vindt kan de vergunning worden geweigerd of kunnen extra voorwaarden en beperkingen worden gesteld.
De aanvraagprocedure – aparte regeling voor bestaande vergunninghouders online kansspelen
Een vergunninghouder dient zijn aanvraag te doen in via het formulier op het speciaal daartoe bestemde gedeelte op de website van de Kansspelautoriteit dat is bedoeld voor de aanvraagprocedure voor vergunninghouders. Ook moeten de bij het formulier behorende bijlagen, (deel)formulieren en alle overige bij de aanvraag behorende bescheiden of documenten via het speciaal daartoe bestemde gedeelte op de website van de Kansspelautoriteit worden verstrekt.
Voor aanbieders die op het moment van de aanvraag een vergunning hebben, geldt een aparte aanvraagprocedure. Deze speciale regeling voor vergunninghouders staat in artikel 2.2. Voor vergunninghouders richt de Kansspelautoriteit een apart gedeelte van haar website in. Per onderdeel staat telkens aan het slot van een paragraaf beschreven waaruit deze aanvraagprocedure voor vergunninghouders bestaat.
Hernieuwde integriteitstoetsing bij nieuw aanvraag vergunning
De KSA voert ook bij bestaande vergunninghouders een reguliere (Bibob)integriteitsbeoordeling uit. Hiervoor zullen bestaande vergunninghouders in eerste instantie minder informatie hoeven te verstrekken dan bij een nieuwe aanvraag. Dit volgt uit artikel 3.2. Een groot deel van de daarvoor benodigde gegevens hebben vergunninghouders namelijk al verstrekt in het kader van hun eerdere aanvraag en bij de verplichte melding van relevante wijzigingen. De vragen in het digitale aanvraagformulier zijn aangepast voor vergunninghouders. Om praktische redenen en voor de begrijpelijkheid van het digitale aanvraagformulier wordt in sommige gevallen toch nog gevraagd naar eerder verstrekte gegevens. Het digitale aanvraagformulier is daarin leidend. Daarnaast kan de Kansspelautoriteit tijdens de behandeling van een aanvraag altijd nog om aanvullende informatie vragen, als dat noodzakelijk wordt geacht voor de integriteitsbeoordeling.
Voorziening voor spelerstegoeden
De tegoeden van de spelers moeten in ieder geval voldoende afgescheiden zijn van ander vermogen. De vergunningaanvrager moet aantonen dat hij passende maatregelen heeft getroffen die waarborgen dat deze tegoeden te allen tijde kunnen worden uitgekeerd, door middel van (1) gebruikmaking van een Nederlandse stichting derdengelden; of (2) een andere voorziening die voldoet aan de in artikel 7.6 Beleidsregels genoemde vereisten. Bij gebruik van een Stichting Derdengelden of een buitenlandse equivalent moet er een volledige en ondertekende overeenkomst zijn tussen de aanvrager en de stichting. Uit de overeenkomst moet onder meer blijken hoe de uitkering van tegoeden aan spelers door de stichting is gewaarborgd ook in het geval van financiële problemen bij de aanvrager, waaronder in ieder geval van faillissement of liquidatie van de aanvrager en na verlening van surseance van betaling aan de aanvrager.
Informatie over continuïteit van de kansspelaanbieder
De financiële continuïteit van de aanvrager dient redelijkerwijs te zijn gewaarborgd. De Kansspelautoriteit beoordeelt de continuïteit van een aanbieder van kansspelen op afstand ten tijde van de aanvraag. In artikel 3.3, eerste lid, van het Besluit kansspelen op afstand is opgenomen in welke gevallen de continuïteit van de aanbieder van kansspelen op afstand in ieder geval niet is gewaarborgd. Continuiteit kan om diverse redenen in gevaar komen. We noemen een voorbeeld: de continuïteit van de aanvrager is niet (langer) gewaarborgd indien hij door de executoriale beslaglegging zijn bedrijfsvoering niet op zorgvuldige wijze kan uitoefenen, waardoor het zorgvuldig aanbieden van de kansspelen in gevaar komt. In dat geval zal de Kansspelautoriteit oordelen dat de continuïteit van de aanbieder van kansspelen op afstand niet redelijkerwijs is gewaarborgd.