26 februari 2025

Regering gaat regels voor online gokken fundamenteel wijzigen

Categorie: gaming-law, Gokken en kansspelen

De Staatssecretaris van Justitie neemt een fundamentele wijziging van de regels voor kansspelen op afstand in de Wet op de kansspelen ter hand. Er is een samenhangend pakket aan maatregelen  nodig om consumenten in Nederland beter te beschermen en illegaal aanbod aan banden te leggen. Op basis van de op 14 februari 2025 gepubliceerde visie en evaluatie is het de bedoeling om één keer een voorstel te doen om de Wet Online Kansspelen (Wok) te wijzigen na de wetsevaluatie. Belangrijke constateringen van over de huidige kansspelwetgeving voor online gokken: de bescherming van mensen tegen de risico’s van online gokken in het geding gekomen. Het aantal probleemspelers is toegenomen sinds invoering van de Wet Online Kansspelen (WOK). De eigen verantwoordelijkheid van de speler werk als uitganspunt niet. De bescherming van spelers moet dus beter, niet alleen bij maar ook ten aanzien van fysieke speelautomaten, krasloten, loterijen en kleine kansspelen zoals bingo. Hieronder een overzicht van de belangrijkste voorgenomen maatregelen om de wet voor online gokken te wijzigen

Aanscherpen van de zorgplicht van aanbieders en invoeren van overkoepelende speellimieten

Via de Regeling speellimieten en bewuster speelgedrag en de Beleidsregels verantwoord spelen 2024 is de zorgplicht reeds verder ingevuld, respectievelijk geconcretiseerd met richtlijnen voor wanneer aanbieders moeten ingrijpen en informeren.26 Ik zal de zorgplicht verder concretiseren en aanscherpen (Maatregel 5). Dit doe ik mede op basis van de effecten van de eerdere aanscherping. Ik verwacht dat de wijziging deels mogelijk is in lagere regelgeving, maar uitgezocht moet worden of belangrijke kaders op het niveau van wet of algemene maatregel van bestuur nodig zijn. De vernieuwde zorgplichtregels komen tot stand op basis van onderzoek en adviezen van onafhankelijke experts. Hier neem ik ook de motie Van Nispen c.s. in mee, om te bezien wat nodig is om effectiever en steviger op te treden tegen gokbedrijven die tekortschieten in hun zorgplicht en verslavingspreventiebeleid. De wetsevaluatie beveelt aan om tot aanbieder overstijgende functionaliteiten ten aanzien van speelgedrag te komen. Mede naar aanleiding van de motie Bikker c.s. heb ik onderzocht hoe overkoepelende speellimieten mogelijk gemaakt kunnen worden. Op basis van dit onderzoek kies ik voor het invoeren van een overkoepelende stortingslimiet met een financiële draagkrachttoets (Maatregel 6). Daarbij komt er een centrale functionaliteit waar de speellimieten van spelers worden geregistreerd en bijgehouden. Er wordt vervolgens een draagkrachttoets ingebouwd wanneer spelers boven een limiet willen spelen. De contouren van overkoepelende speellimieten zijn uitgewerkt en worden nader geschetst in de bijlage bij deze brief. Verdere overkoepelende maatregelen zijn pas aan de orde op het moment dat blijkt dat het voorgaande niet voldoende effectief is.

Verder inperken van reclame voor online kansspelen

Ik zal een verbod met “nee, tenzij” voor reclame voor kansspelen op afstand inrichten. Hiermee kan beter gestuurd worden op welke reclame toegestaan is en dit maakt toezicht en handhaving voor de Ksa makkelijker (Maatregel 7).  Nader onderzoek naar de werking van het huidige beleid is nodig voor de invulling van “tenzij”. Van belang is om te kijken in hoeverre ook gerichte reclame nog toegestaan zou moeten zijn, bijvoorbeeld door persoonlijke berichten. In het licht van de gedachte dat alleen noodzakelijke reclame wordt toegestaan en om verplaatsingseffecten naar andere marketing te voorkomen wordt ook naar bonussen en promotionele kansspelen gekeken. Ten slotte wil ik onderscheid aanbrengen in de waarschuwende tekst die voor risicovolle en minder risicovolle kansspelen (loterijen) geldt. Daarbij is het nog van belang om eerst inzichtelijk te krijgen wat de effecten van een waarschuwende tekst zijn.

Uitbreiding van de bevoegdheden van de Ksa om illegale aanbieders aan te pakken

Wat betreft handhaving worden de bevoegdheden van de Ksa uitgebreid om beter op te kunnen treden tegen illegale aanbieders.
Dan gaat het om het op zwart kunnen zetten of blokkeren van websites en het kunnen aanspreken van derde partijen, zoals providers of banken, op het aanbieden van hun diensten aan illegale aanbieders (Maatregel 8).
Ook wordt bezien hoe de toezichtslacune dat de Ksa nu geen direct toezicht houdt binnen de speelomgeving kan worden weggenomen. Het is nog niet duidelijk of het mogelijk is om hiervoor valse identiteiten in te richten. Het is daarbij ook de vraag in hoeverre een wijziging van de Wok volstaat om deze bevoegdheid te regelen (Maatregel 9).
Voor betere handhaving binnen het vergunde aanbod wordt een bevoegdheid gecreëerd om vergunningen zelfstandig te schorsen, zonder dat er een voornemen tot intrekking van de vergunning hoeft te bestaan (Maatregel 10).

Samenvatting van voorgenomen wijzigeng regels voor online gokken

1. een wijziging van de algemene uitgangspunten van de wet waarin de bescherming van de burger voorop staat, zodat partijen die illegaal kansspelaanbod faciliteren ook rechtstreeks kunnen worden aangesproken;
2. sturing op de mate van risico’s van specifieke kansspelproducten, waarbij voor de meest risicovolle kansspelen nog strengere beperkingen worden opgelegd, zoals een verhoging van de minimale leeftijd naar 21 jaar;
3. de aanscherping van de zorgplicht van aanbieders en het invoeren van overkoepelende speellimieten voor online kansspelen;
4. aanpassing van de reclameregels en reclame beperken tot het strikt noodzakelijke, met als uitgangspunt “verboden, tenzij”;
5. uitbreiding van de handhavings- en toezichtinstrumenten zoals het op zwart kunnen zetten van illegale websites en instrumenten waardoor de Ksa beter toezicht kan houden binnen de speelomgeving;
6. verbetering van de werking van het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (CRUKS) en van de uitwisseling en het gebruik van data voor onderzoeksdoeleinden.