Beroep tegen afwijzing bezwaar
Is het bezwaar afgewezen door de toezichthouder en bent u het hier niet mee eens, dan kunt u beroep aantekenen bij de rechtbank, sector Bestuursrecht. Pas dan zal een rechter de zaak beoordelen en dat kan een ander licht op de zaak werpen. Onderaan de beslissing op uw bezwaar staat de rechtbank waar beroep aangetekend kan worden. Beroep aantekenen moet binnen 6 weken na de dag waarop de beslissing op bezwaar bekend is gemaakt (de termijn gaat lopen vanaf de dag na verzending). Voor het aantekenen van beroep moet griffierecht betaald worden aan de rechtbank. Uw advocaat kan ook pro forma beroep instellen op nader aan te voeren gronden. Ook in de beroepsprocedure tegen de toezichthouder vindt een mondelinge behandeling plaats bij de bestuursrechter. U dient dan met uw advocaat op de zitting aanwezig te zijn zodat de rechter u ook vragen kan stellen.
Bezwaar of beroep schorst niet betalingsverplichting boete toezichthouder
Uitgangspunt is dat het bedrijf de boete altijd moet betalen binnen de voorgeschreven termijn. Ook als bezwaar of beroep is aangetekend tegen het boetebesluit van de toezichthouder. Wanneer blijkt dat de boete onrechte is opgelegd, dan krijgt u de boete met de wettelijke rente terugbetaald. Uw advocaat kan echter trachten opschorting of schorsing van het besluit te bewerkstelligen dat kan bijvoorbeeld oor een verzoek tot voorlopige voorziening in te dien bij de bestuursrechter. Er moet wel een zwaarwegend belang te zijn om schorsing of uitstel van betaling van de bestuurlijke boete te verkrijgen. Onder bepaalde voorwaarden is een betalingsregeling mogelijk over de boetebeschikking.
Klacht tegen toezichthouder
De toezichthouder voert taken uit op het gebied van vergunningverlening en handhaving. Wanneer u een klacht heeft over een feitelijke handelwijze van de inspectie, de inspecteur(s) of toezichthouder, een gedraging van een of enkele medewerker(s) van de inspectie of wanneer u meent onheus te zijn behandeld of werknemers van uw bedrijf dan kunt u een klacht indienen bij de toezichthouder. Een klachtencommissie beoordeelt de klacht en informeert de klager daarover.