22 augustus 2023

VanMoof koerst af op overname: Impact op het bedrijf en de gedupeerden

Categorie: Faillissementsrecht, Ondernemingsrecht

We zijn inmiddels een paar weken verder in het verhaal van VanMoof, en bij Blenheim volgen we alle ontwikkelingen op de voet. In navolging op de blog van 18 juli bespreken we in deze blog kort hoe het nu verder gaat met de mogelijke overname en delen we belangrijke informatie voor gedupeerden.

VanMoofs kunnen gerepareerd worden

Om te beginnen met goed nieuws voor de VanMoof-gebruikers met een kapotte fiets: het is wel degelijk mogelijk om de fietsen te repareren. Een fietsenmaker in Amersfoort heeft de oplossing gevonden. Hij en zijn team kunnen de fietsen repareren zonder hierbij afhankelijk te zijn van de zogeheten “unieke” onderdelen van VanMoof. De fietsen zouden er zelfs toekomstbestendiger door worden! Op dit moment is de Amersfoortse ondernemer de enige die deze reparatie aanbiedt. Het zal echter niet lang meer duren voordat een groot scala aan reparateurs deze oplossing heeft gevonden.

Juridisch gezien liggen hier voor gebruikers van de VanMoof nog wel wat addertjes onder het gras. Wie 100% eigenaar van de fiets is, mag natuurlijk zelf beslissen wat die daar mee doet. Wanneer een VanMoof geleased wordt, ligt dat anders; er staan in het leasecontract bepaalde afspraken met betrekking tot het onderhoud van de fiets. Ook voor de garantie doet zo’n reparatie wat. Als een VanMoof andere onderdelen bevat dan oorspronkelijk uit de fabriek, kan de garantie en verzekering geen dekking meer bieden. Wat betreft de fabrieksgarantie zal dit in het geval van VanMoof anders zijn, aangezien zij failliet zijn. Het is echter belangrijk om dit in gedachten te houden en de afspraken met uw verzekeraar of leasemaatschappij te controleren.

Een potentiële overname in het vooruitzicht

Binnen nu en twee weken zal er meer bekend worden over een doorstart. Er zijn meerdere gegadigden die geïnteresseerd zijn in een overname. De curatoren willen dat er zo snel mogelijk een keuze wordt gemaakt. Daarnaast stopt het UWV volgende week met het doorbetalen van de salarissen. Zonder kennis van de medewerkers, zou een doorstart een stuk lastiger zijn.

Volgens curator Jan Padberg zijn ze nu in gesprek met een partij, over welk bedrijf dit gaat is niet bekend, ook is niet bekend om hoeveel geld het zou gaan. Wat wel duidelijk is, is dat de koper een hele grote tas met geld mee moet nemen en dat er grove investeringen moeten worden gedaan om het vertrouwen van de consumenten terug te winnen.

Waarom is VanMoof interessant voor een investeerder?

Als VanMoof nu overgenomen zou worden, krijgt de nieuwe eigenaar 100% van de aandelen. Ook zit het bedrijf dan als het goed is zonder schulden en ligt er dus een goede doorstart klaar. Mits de nieuwe eigenaar diep in de buidel tast en weet wat hij doet.

Maar waarom zouden bedrijven geïnteresseerd zijn om een bedrijf over te nemen waar zo weinig vertrouwen meer in is? Hieronder zetten wij 3 punten uiteen:

  1. Het merk: VanMoof heeft ondanks zijn slechte reputatie, toch nog veel engagement op social media. Of dit nou goede of slechte publiciteit is; het is publiciteit. Als de nieuwe eigenaar in staat is het vertrouwen terug te winnen kan er een grote slag gemaakt worden.
  2. Technologie: Als de fietsen van VanMoof het doen, zijn het volgens velen de beste en mooiste, alleen gaat zo`n 1 op de 10 fietsen kapot. VanMoof en zijn nieuwe eigenaar moeten van hun proprietary technologie, waar alle onderdelen van de fiets zelf gebouwd worden, af. Dit vereist aanzienlijke investeringen. Wanneer de nieuwe eigenaar er echter in slaagt de techniek te verbeteren zijn het volgens velen de beste fietsen die er zijn.
  3. Klanten: VanMoofs community is in potentie een zeer sterke; denk aan de havermelkelite, yuppen, menig makelaar en behoorlijk wat ondernemers die de fiets aanbeden hebben. Dit is een sterk klantenbestand. Echter zoals eerder gezegd, is dat vertrouwen ernstig beschadigd. De nieuwe eigenaar zijn eerste taak is dat vertrouwen terug te winnen en de klanten zo snel mogelijk tevreden te stellen.

Waarom is er geen gebruik gemaakt van de Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA)?

Waarom is er geen gebruik gemaakt van de WHOA? Terwijl wel voor een doorstart gegaan wordt en er zelfs al een bod van het Amerikaanse bedrijf Micromobility.com is afgeslagen?

De WHOA is in principe de ethische en meest eerlijkere optie, maar daarnaast ook de makkelijkste.

Waar bij een doorstart eigenlijk alle schuldeisers (inclusief de consument met een VanMoof) benadeeld worden en hun rechten verliezen, kan met de WHOA het bedrijf behouden worden – zodat bijvoorbeeld de consument niet benadeeld wordt – maar tegelijkertijd wel schuldenvrij gemaakt worden om weer toekomstbestendig te zijn.

Vaak is dit met een WHOA ook eenvoudig, doordat het mogelijk is om door de rechter een akkoord af te laten dwingen en zo eventuele dwarsliggende schuldeisers ook aan boord te krijgen. Lees hier meer over hoe het proces van de WHOA in elkaar zit en wat de voordelen van het WHOA-traject kunnen zijn.

Ten slotte, gezien de timing van het faillissement van VanMoof, neemt de belastingdienst als preferente schuldeiser tot 1 september nog genoegen met een kleiner deel van de vordering, wat in principe een flinke korting oplevert waar ‘niets’ voor gedaan had hoeven te worden.

Blenheim ziet hier veel vraagtekens jegens de curatoren. Wilden de oprichters, de gebroeders Carlier, geen aandeelhouder meer zijn? Stond VanMoof er financieel daadwerkelijk zo slecht voor dat er niks afbetaald kon worden? Of leken de curatoren de kracht van het merk wel te zien in de hoop dat met het geld van een eventuele overname de schulden afbetaald konden worden en er een doorstart zou worden gemaakt? De route die nu gekozen wordt lijkt voor de consument in ieder geval de minst gunstige.

Blenheim is hier erg benieuwd naar en u hoogstwaarschijnlijk ook!

Wat kunnen klanten en gedupeerden nu verwachten?

VanMoof is momenteel samen met de curatoren bezig om alles op een rijtje te krijgen. Bijna iedereen kan zijn of haar fiets ophalen; sommige zijn gerepareerd, sommige niet.

Voor wat betreft de fietsen die nog geleverd moeten blijft dit helaas nog een vraag. Je kan wettelijk je bestelling cancelen, maar of dat gaat helpen is maar de vraag. Om je geld terug te krijgen, moet je je namelijk melden bij de curatoren maar je komt achterin de rij van de schuldeisers. De Belastingdienst en het UWV hebben in dit soort processen altijd voorrang, en consumenten komen dan vaak tekort.

Het advies van Blenheim is dan ook wederom: wacht af en hoop op betere tijden.